Historie
Bykort
Lokalplan
.
Opdateret:
05-03-08 |
Jernbanen Herning - Skjern blev påbegyndt i maj 1880 og
indviet 1. okt. 1881, men forud var gået mange og lange diskussioner, om hvor banen
skulle gå.
Forslag som Herning - Videbæk - Ringkøbing og Herning - Sdr. Felding - Ølgod blev
diskuteret og vurderet. Selv da der var besluttet et forløb over Herning - Kibæk -
Skjern, var der flere forslag. Assingbønderne ønskede banen ført gennem den dårligste
jord, nemlig gennem heden langs Vonå, forbi Viumkrog over Vorgod å, gennem Borris
Nørrehede og forbi Faster til Skjern.

Der har været perioder hvor en stor del af den energi der
holdt resten af Danmark i gang og opvarmet, gik over Troldhede Station.
I tiden før missionshus og kirke, blev der afholdt missionsmøder i ventesalen.
Man kan roligt sige, at beslutningen om baneføringen var Troldhedes undfangelse og
bygningen af stationen var byens fødsel.
|

Det klagede Sdr. Feldingborgerne over, og derfor blev der lavet en bue på banen mod
syd og med retning mod Borris, og således blev det. Stationen blev samtidig bygget hvor
vejen fra Nr. Vium til Sdr. Felding krydser banen midt på den øde Viumkrogs hede,
Troldheden. Og derfor ligger Troldhede by, hvor den nu ligger.
Uden den nuværende baneføring ville der ikke have været nogen Troldhede by. Der ville
muligvis senere, da brunkulseventyret begyndte, i stedet være opstået en barakby på
heden, sandsynligvis mellem Toudal og Nr. Vium.
|