Troldhede by Om Troldhede.dk Aktivitetskalender Troldhede A-Å Kontakt Sidste nyt
Erhverv Institutioner Foreninger Job Bolig Opslagstavlen

 

Historie

Bykort

Lokalplan

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Opdateret
05-03-08


Jernbanen Herning - Skjern blev påbegyndt i maj 1880 og indviet 1. okt. 1881, men forud var gået mange og lange diskussioner, om hvor banen skulle gå.
Forslag som Herning - Videbæk - Ringkøbing og Herning - Sdr. Felding - Ølgod blev diskuteret og vurderet. Selv da der var besluttet et forløb over Herning - Kibæk - Skjern, var der flere forslag. Assingbønderne ønskede banen ført gennem den dårligste jord, nemlig gennem heden langs Vonå, forbi Viumkrog over Vorgod å, gennem Borris Nørrehede og forbi Faster til Skjern. 
 




Der har været perioder hvor en stor del af den energi der holdt resten af Danmark i gang og opvarmet, gik over Troldhede Station.
I tiden før missionshus og kirke, blev der afholdt missionsmøder i ventesalen.
Man kan roligt sige, at beslutningen om baneføringen var Troldhedes undfangelse og bygningen af stationen var byens fødsel.


tog.jpg (8630 bytes)

 




Det klagede Sdr. Feldingborgerne over, og derfor blev der lavet en bue på banen mod syd og med retning mod Borris, og således blev det. Stationen blev samtidig bygget hvor vejen fra Nr. Vium til Sdr. Felding krydser banen midt på den øde Viumkrogs hede, Troldheden. Og derfor ligger Troldhede by, hvor den nu ligger.
Uden den nuværende baneføring ville der ikke have været nogen Troldhede by. Der ville muligvis senere, da brunkulseventyret begyndte, i stedet være opstået en barakby på heden, sandsynligvis mellem Toudal og Nr. Vium.